تزئینات سفره عقد

به روز رسانی شده در: 1401/06/30
زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۶ دقیقه
تزئینات سفره عقد

سفره عقد یکی از رسم های قدیمی برای ازدواج سفره عقد می باشد که هنوزم هم پا برجا می باشد. سفره عقد برای پیوند ازدواج ها به صورت رسمی تر می باشد. در گذشته خانواده های ایرانی بر این عقیده یودند که چیدمان سفرع عقد می تواند منجر به شادی و خوشبختی و عاقبت به خیر شدن جوان ها می شود.

سفره عقد

یکی از رسم های قدیمی برای ازدواج سفره عقد می باشد که هنوزم هم پا برجا می باشد. سفره عقد برای پیوند ازدواج ها به صورت رسمی تر می باشد. در گذشته خانواده های ایرانی بر این عقیده یودند که چیدمان سفرع عقد می تواند منجر به شادی و خوشبختی و عاقبت به خیر شدن جوان ها می شود. به همین خاطر است که تزئینات سفره عقد اهمیت بسیاری می دانند و چیدمان این سفره برایشان بسیار مهم بود.

در آن زمان اکثر خانواده ها، مراسم عقد را در خانه برگزار می کردند و جوان های فامیل به چیدن و تزئین سفره می پرداختند. اما این روزها به دلیل کوچک بودن خانه ها  و اینکه همه درگیر روزمرگی های شخصی خود می باشند برگزاری جشن عروسی در خانه چندان کار آسان و راحتی نیست.

این روزها برگزاری جشن های بزرگ همچون جشن عقد و عروسی را باید در مکان های مشخصی که برای این منظور تاسیس شده اند برگزار کرد.

به خاطر داشته باشید که تمام وسایلی که سر سفره عقد از آن ها استفاده می شوند هر یک پیامی یا خود به همراه دارند.

تزئینات سفره عقد 

اولین چیزی که در تزئینات سفره عقد باید در نظر داشته باشید این است که دوست دارید سفره عقد شما به صورت مدرن تزئین شود یا کلاسیک؟!

انتخاب نوع تزئیناتی که برای سفره عقدتان در نظر دارید کاملا شخصی و سلیقه ای می باشد. شما می توانید با مسئول تالار صحبت کنید و از آن ها بخواهید که برای تزئینات سفره عقد شما همان سبکی را که مد نظرتان می باشد اجرا کنند.

قبل از چیدمان سفره عقد در ابتدا وسایل ضروری که حضور آن ها در سفره ضروری می باشد را تهیه کنید مثلا: قرآن، آینه و شمعدان، نبات، عسل، سکه ، نان و پنیر و سبزی، کله قند و... یک سری از وسایل هایی هستند که حضورشان در سفره ضروری می باشد و هر یک پیامی را انتقال می دهند.

بنابراین قبل از هر کار لیست وسایل سفره عقد را آماده کرده و طبق لیست آن ها را تهیه کنید.

بعد از اینکه تمام وسایل سفره عقد را آماده کردید باید به فکر تزئینات سفره عقد و چیدمان آن باشید. گل آرایی و میوه آرایی و شمع آرایی برای سفره عروسی و عقد از اهمیت زیادی برخوردار است. شما می توانید برای اینکه سفره عقد زیبایی داشته باشید از ظروف کریستال و نقره ای و سیلور برای تزئین سفره استفاده نمایید.

اما یک مسئله برای آن دسته از دوستانی که می خواهند سفره عقد خود را به سبک سنتی و یا کلاسیک تزئین نمانید، این دوستان می توانند از پارچه های قلم کاری شده و ترمه استفاده کنند و اگر سبک مدرن را انتخاب کرده اید از تورهای رنگی و پارچه های دانتل استفاده کنید.

نماد وسایلی که در سفره عقد وجود دارند چیست؟

پیش تر عنوان کرده ایم که تمام وسایلی که در سفره عقد از آن ها استفاده می شود همگی با خود پیامی دارند و هر یک نماد یک چیز مشخص می باشند که در ادامه درباره نماد هریک از وسایل به اختصار توضیح داده ایم.

  • آینه
  • شمعدان
  • قرآن
  • نان
  • کله قند، عسل و نبات
  • اسپند
  • میوه، بادام و گردو
  • حلقه

آینه

استفاده از آینه در گذشته سر سفره عقد برای این بود که عروس و داماد برای اولین بار صورت همدیگر رو دیده و مهرشان به دل هم بیافتد

شمعدان

نماد روشنایی و نوری می باشد که قرار است به زندگی عروس و داماد بتابد

در نهایت اینکه

همانطور که گفتیم یکی از وسایل بسیار مهم که در سفره عقد از آن استفاده می شود عسل است. عسل در حقیقت بخش جدایی ناپذیر سفره عقد می باشد. عسل نماد شیرینی و شیرینی کامی در زندگی می باشد. برای تزئین جام عسل می توانید ظرف حاوی عسل را با ریسمان های مروارید شکل و یا تورهای رنگی مناسب استفاده کنید. هر چه تزئین جام عسل به گل آرایی کلی سفره عقد نزدیک تر باشد بهتر است.

برخی از عروس و دامادها علاوه بر وسایل شناخته شده ای که همه از آن ها در چیدمان و تزئینات سفره عقد استفاده می کنند علاقه دارند که یک ظرف میوه هم که نشان دهنده بهره مند شدن آن ها از تمام نعمت های الهی می باشد در سفره عقد خود استفاده کنند.

دیدگاه خود را بنویسید دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *